Jak powinno wyglądać menu w gastronomii?

Każda szanująca się restauracja, lokal, czy usługa gastronomiczna powinna mieć swoją listę dań, czyli kartę menu – https://gastro.pl/menu-w-gastronomii/. To przecież wizytówka danego lokalu. Klient dzięki takiej karcie, wie co dany lokal oferuje, jakie są ceny i rodzaje dostępnych produktów.

Region i karta

To, w jakim regionie świadczy swoje usługi dana restauracja, jest sprawą kluczową. Na Podlasiu można np. serwować regionalną babkę ziemniaczaną lub kiszkę ziemniaczaną, która dla przyjezdnych i turystów będzie ciekawą pozycja w menu. Regionalne potrawy na pewno przykuwają uwagę gości.

Jaka karta?

Tworząc menu w gastronomii, oczywiście skupiamy się na liście dań. Wielkość karty dań, sposób rozmieszczenia pozycji, jak również sama ilość oraz opis oferowanych potraw powinny ułatwiać klientowi dokonanie wyboru. Powinien być podział na odpowiednie kategorie, cena oraz krótka charakterystyka serwowanych dań.

Karta powinna być też spójna, krótka, ale treściwa. Czcionkę, pisownię, stylistykę należy wybrać taką, która jest łatwo czytelna dla każdego klienta. Szczególnie wtedy, gdy karta pisana jest w języku obcym. Litery odpowiednio duże, aby każdy mógł przeczytać ofertę. Jeżeli dany lokal gastronomiczny ma dodatkowe usługi to w karcie w odpowiednim miejscu należy je zaznaczyć, najlepiej na końcu karty umieścić taką informację.

Lista dań

Porządek w karcie to podstawowa sprawa. Można zacząć od potrawy, którą poleca szef kuchni, lub która jest dumą lokalu.
Prezentacja dań w karcie menu nie może być przypadkowa. Powinna odpowiadać kolejności spożywania potraw. Natomiast kolejne pozycje mogą być ułożone np tak:
– przekąski zimne,
– przekąski gorące,
– dania mięsne,
– dania rybne,
– dania jarskie,
– desery,
– napoje.

System POS

Przy okazji zamawiania dania z karty można wdrożyć niezły system POS, gdzie klient przywołuje kelnera naciskając odpowiedni przycisk. Za każdym razem gdy klient naciśnie przycisk nadajnika, na wyświetlaczu kelnera zostanie wyświetlony numer stolika, wraz z informacją o celu wezwania. To bardzo ciekawy system POS, który wchodzi pomału na rynek. Kelner, dzięki powiadomieniu, może od razu obsłużyć stolik, który go wezwał.

Idzie nowe

Coraz więcej lokali decyduje się na te praktyczne urządzenie, które zapisuje i wyświetla zamówienia na urządzeniach mobilnych. Wyklucza notowanie na kartkach i eliminuje pomyłki. Dzięki aplikacji system POS można nadawać rabaty, zmieniać stołki, a nawet drukować faktury.

Kartę menu powinno się weryfikować na bieżąco. Skreślamy z listy i wykluczamy to, co się nie sprzedaje, a dokładamy nowe potrawy i propozycje. Oczywiście, żeby karta była wizualnie pozytywnie odbierana drukujemy ją na nowo, bez skreśleń i ręcznych poprawek.

Podsumowanie

Reasumując, wymieńmy podstawowe zasady budowania menu w gastronomii:
– nazwa i logo restauracji,
– polskie i angielskie napisy,
– regionalne potrawy,
– prosta, czytelna czcionka,
– ceny, przy każdych daniach.

Dobra karta i wdrożenie systemu POS to w dzisiejszych czasach połowa sukcesu. Najważniejszy jest jednak sam smak potraw, który przyciąga klientów ze wszystkich regionów kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *